Czyszczenie układu napędowego w motocyklu

nova bike prawdziwa chemia między motocyklistą a motocyklem

Czyszczenie układu napędowego w motocyklu

Przeniesienie mocy i momentu obrotowego w motocyklu za pomocą łańcucha to najpopularniejszy typ układu napędowego. Ma wiele zalet, bo może przenosić duże obciążenia i łatwo się zmienia stopień przełożenia. Uniwersalny, wytrzymały napęd, który gwarantuje bezawaryjną i wydajną pracę motocykla, jeśli właściwie o niego zadbasz.

W przeciwieństwie do bezobsługowego wału napędowego i pasa zębatego, napęd łańcuchowy wymaga trochę więcej uwagi. Jego serwisowanie obejmuje okresowe czyszczenie i smarowanie. Dzięki właściwej konserwacji odwdzięczy się nam długą i bezawaryjną pracą. Wyjaśniamy, jak zadbać i przedłużyć czas eksploatacji łańcucha napędowego i zębatek motocykla.

Konserwacja układu napędowego w motocyklu

Najważniejszą czynnością w konserwacji łańcucha motocyklowego jest jego regularne smarowanie. Aby to zrobić, konieczne jest wstępne czyszczenie, czyli dokładne usunięcie zabrudzeń drogowych. To jeden z ważniejszych obowiązków każdego motocyklisty. Aby zachować długi czas eksploatacji napędu, trzeba o niego kompleksowo dbać.

Zaleca się smarowanie łańcucha co około 500 km, ale też po każdej jeździe w deszczu i trudnych warunkach (błoto, piach). Ale nie tylko jazda w ulewie czy po błocie powoduje zabrudzenie układu napędowego. Stopniowo nawarstwiany brud zmieszany ze starym smarem negatywnie wpływa na właściwości napędu, zwiększa tarcie, niszczy łańcuch i zębatki. Dokładne usuwanie zabrudzonego smaru z motocykla możliwe jest za pomocą specjalnych środków, jak np. zmywacz motocyklowy. Kiedy zaniedbamy regularną konserwację, na powierzchni układu osiądzie rdza. Wtedy często konieczna jest już wymiana całego łańcucha w motocyklu.

Czyszczenie układu napędowego w motocyklu

By zachować żywotność układu napędowego, powinno się go dokładnie czyścić co 3-4 smarowania lub zawsze, kiedy jest to ewidentnie konieczne. Usuwanie zabrudzeń drogowych jest obowiązkiem serwisowym, niestety nie każdy motocyklista regularnie o to dba. Tymczasem mycie łańcucha motocyklowego jest tak samo ważne, jak smarowanie. Łańcuch jest elementem, na którym łatwo osadzają się zanieczyszczenia. Pogarszają one działanie smaru, co powoduje tarcie i prowadzi do szybszego zużycie się łańcucha i zębatek.

Do czyszczenia potrzeby jest zmywacz motocyklowy, szczoteczka lub pędzelek, szmatka, rękawiczki, pojemnik na płyn i kawałek kartonu do zabezpieczenia podłoża. Najpierw na łańcuch należy nanieść preparat do czyszczenia i odczekać kilka minut, by rozpuścił się brud. Następnie dokładnie czyścimy szczoteczką zębatki i łańcuch z zanieczyszczeń. Na koniec wycieramy wszystko szmatką do sucha i możemy wykonać smarowanie. Powinno się, co jakiś czas (a na pewno pod koniec sezonu), zdemontować osłonę i przeprowadzić gruntowne czyszczenie, bo gromadzi się tam mnóstwo zanieczyszczeń.

Czym czyścić łańcuch motocyklowy?

Zdecydowanie nie zaleca się użycia wody za pomocą myjki ciśnieniowej. Także benzyna i rozpuszczalnik może być szkodliwy dla o-ringów łańcucha, więc płyny te nie powinny być używane jako środek czyszczący. Z uniwersalnych środków jedynie nafta świetlna może być użyteczna.

A zatem czym najlepiej jest czyścić łańcuch motocyklowy? Powinno się użyć w tym celu specjalnego zmywacza motocyklowego. Środek ten przeznaczony jest do czyszczenia wszystkich elementów napędu w motocyklu i nie tylko. Skutecznie i sprawnie czyści, jest bezpieczny dla o-ringów. Bardzo dobry wybór dla każdego motocyklisty i do warsztatu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *