Jak często wykonywać smarowanie łańcucha motocyklowego?

nova bike prawdziwa chemia między motocyklistą a motocyklem

Jak często wykonywać smarowanie łańcucha motocyklowego?

Najczęściej stosowaną technologią napędową tylnego koła w motocyklach różnego rodzaju jest właśnie łańcuch. Ze względu na rolę, jaką odgrywa w jednośladach, potrzebuje odpowiedniej pielęgnacji i regularnego serwisu, aby sprawował się bez zarzutu. Wśród pytań o prawidłową konserwację dość często pojawia się to o częstotliwość smarowania łańcucha motocyklowego, które jest niezbędne dla zachowania optymalnych dla niego warunków podczas codziennej pracy.

Smarowanie łańcucha – kiedy i jak często?

Konserwacja łańcucha motocyklowego jest bardzo ważna ze względu na jego zadanie – utrzymanie go w dobrym stanie technicznym wpływa nie tylko na żywotność i działanie pojazdu, ale również na bezpieczeństwo podczas jazdy. Eksperci zalecają, aby smarowanie łańcucha wykonywać co 500 km, ale także po każdym deszczu, który wypłukuje specyfik z ogniw łańcucha, zwiększając jego tarcie, mogące prowadzić do uszkodzeń kolejnych podzespołów, w tym samego napędu. Planując dłuższą trasę, warto się zabezpieczyć i mieć ze sobą odpowiedni smar, np. Chain Lube with PTFE 600 ml.

 Jaki smar do łańcucha będzie odpowiedni? 

Za każdym razem, podczas smarowania łańcucha motocyklowego, musisz pamiętać o wybraniu właściwego, odpowiedniego i dedykowanego Twojemu modelowi motocykla smaru do łańcucha. W specjalistycznych sklepach znajdziesz dzisiaj wiele produktów w atrakcyjnych cenach, spełniających oczekiwania fanów dwóch kółek, dlatego zdecydowanie lepiej nie eksperymentować z domowymi metodami smarowania.

Bywa, że niektórzy użytkownicy ze względu na oszczędności próbują wykonać smarowanie łańcucha za pomocą towotu albo smaru przekładniowego, to jednak może okazać się morderstwem głównie dla uszczelniaczy, ale może stać się finałem również dla samego motocykla. Dobry, markowy smar – jak Dry Lube czy Chain Lube NVB+ powinien charakteryzować się dużą lepkością i gęstością, aby jak najlepiej oblepiać ogniwa łańcucha, dając odpowiedni poziom smarowania i ochrony przed wysokimi temperaturami.

 Profesjonalne smarowanie łańcucha – jak to zrobić? 

Istnieje kilka niepisanych zasad, których warto się trzymać podczas smarowania łańcucha motocyklowego. Przede wszystkim nie można zaniedbywać tej czynności, ponieważ działa to jedynie na szkodę właściciela i skraca żywotność sprzętu. Smarowanie jest najefektywniejsze, jeśli będzie zrobione zaraz po jeździe, kiedy wszystkie elementy są rozgrzane i smar łatwiej wnika w wąskie szczeliny ogniw. Smarowanie łańcucha motocyklowego musi być wykonane bardzo dokładnie, ogniwo po ogniwie.

Smaru nie może być ani zbyt dużo, ani zbyt mało. W pierwszym przypadku smarowanie nie tylko nie spełni swojej funkcji, ale dodatkowo będzie powodować przywieranie do powierzchni łańcucha wszelkiego brudu i kurzu, który stworzy warstwę powodującą szybkie ścieranie się powierzchni łańcucha i jego uszkodzenie. Nadmiar smaru do łańcucha najlepiej jest zbierać tuż po jego nałożeniu – oczywiście na wcześniej oczyszczoną powierzchnię – dzięki czemu ilość zanieczyszczeń będzie zredukowana do minimum. Dobrą praktyką podczas konserwacji łańcucha motocyklowego jest odczekanie chwili po jego nałożeniu, aby zawarte w nim rozpuszczalniki wyparowały – dopiero wtedy staje się gęstszy i zaczyna dobrze przylegać do ogniw łańcucha, dając mu odpowiednie smarowanie.

Nakładanie smaru do łańcucha powinno odbywać się do wewnątrz ogniw, za pomocą specjalnych, długich aplikatorów. W trudnych warunkach możesz jednak spryskać łańcuch na zewnątrz oraz wewnątrz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *