JSN imageshow Module

fbducati

Jak głosi powiedzenie „jak nie posmarujesz nie pojedziesz”, bo nawet typ najmocniejszego łańcucha szybko się zużyje, jeśli nie zadbamy o niego profesjonalnie i regularnie nie będziemy go konserwować.

 

W pierwszej kolejności trzeba napęd dokładnie oczyścić  ze starych warstw smaru i brudu.  Używamy do tego specjalnych zmywaczy/czyścików do łańcucha, które są bezpieczne dla  O-ringów, X-ringów. Dzięki nim nie musimy używać do czyszczenia specjalnych szczotek. Nie usuwamy starych, zeschniętych warst smaru na sucho, zamiast go usunąć ryzykujemy tym iż wciśniemy go między płytki metalowe łańcucha i doprowadzić tym samym do uszkodzenia uszczelniaczy. Stosując specjalne zmywacze (NOVA BIKE CHAIN CLEANER, NOVA BIKE UNIVERSAL CLEANER) możemy obyć się bez pomocy mechanicznego oczyszczania. Wystarczy dokładnie spryskać zmywaczem łańcuch, odczekać kilka sekund i poprawić jeszcze raz. Stare smary spływają z napędu.

O czym często zapominamy w prawidłowej konserwacji łańcucha? O tym, że co około 2000 km należy odkręcić i wyczyścić obudowę zębatki zdawczej oraz zębatkę tylną.  Pod zębatką zdawczą gromadzi się najwięcej brudu. Warstwy starego smaru należy najpierw spryskać obficie zmywaczem, który je zmiękczy, jeśli jest taka potrzeba usunąć je np. pędzlem,  a następnie użyć ponownie czyścika, aż do uzyskania pełnej czystości zębatki. Pamiętajmy, aby unikać używania takich substancji jak benzyna, czy rozpuszczalniki nitro, mogą one nieodwracalnie uszkodzić uszczelnienia. 

2a

1a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3a

5a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14a

7a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A teraz etap smarowania oczyszczonego łańcucha, który wydaje się banalny, a często robi się podstawowe błędy. Nie ma sensu smarowania boków łańcucha. Smar powinien penetrować do wnętrza, na wewnętrzną stronę ogniw i rolek, tam gdzie obciążenie jest największe. Jeśli nie ma w tych miejscach ochronnego filmu smaru łańcuch ulega po czasie efektowi wydłużenia.  Należy pamiętać także, żeby zbyt grubą warstwę smaru wytrzeć delikatnie szmatką, na jego powierzchni musi zostać tylko cienka powłoka, chroniąca łańcuch przed reakcją utlenienia-korozji.  Nadmiar w czasie jazdy może zabrudzić oponę, klocki hamulcowe, a to nie jest bezpieczne.

10a

 11a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12a

13a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Należy używać smarów z przeznaczeniem do konkretnych uszczelniaczy, mamy w tedy pewność, że nie zachodzi nieprawidłowa reakcja, który niszczy uszczelniacze.

NOVA BIKE  na chwilę obecną posiada trzy rodzaje smarów:

  • Smar NOVA BIKE CHAIN LUBE jest kompatybilny w łańcuchami O- ringowymi, X-ringowymi i  Z- ringowymi, więc przenika do wszystkich przestrzeni, nie uszkadzając gumowych pierścieni uszczelniających, ponadto zapobiega korozji.  Smar po nałożeniu na łańcuch bąbelkuje ( zagęszcza się , pozbywa się gazu nośnego), jest to stan przejściowy, który pozwala na dokładną penetrację.  Ponadto jego bazę stanowią oleje hydrokrakowe, czyli te o najwyższym stopniu czystości, zapewniając tym samym lepszy wskaźnik lepkości i odporności na wypłukiwanie. W praktycznych testach na jednym smarowaniu CHAIN LUBE można zrobić około 800 km, z czego 200 km robione było w deszczu. Smar po tej odległości nadal znajdował się na łańcuchu. Jak dla nas to bardzo zadowalający wynik, większość dostępnych smarów na rynku utrzymuje się na 250 km-300 km trasy. Nasze smary wyposażone są również w specjalną dyszę, która umożliwia aplikację pod każdym kątem, a problem „wypadającej rurki-aplikatora” u nas nie istnieje J
  • Drugi smar NOVA BIKE CHAIN LUBE WITH PTFE, to smar, który dodatkowo w swoim składzie zawiera PTFE, pełniący funkcję ochronną dla napędu, bowiem zapobiega osadzaniu się kurzu i brudu na łańcuchu oraz poprawia właściwości ślizgowe.  Przez zawartości tego składnika jest delikatnie biały, ale nie zabarwia łańcucha na biało. Mamy tu świetne rozwiązanie, ponieważ dostępne są dwie pojemności 600 ml i 100 ml. Spray 100 ml ma gabaryty kieszonkowe i można do zabrać w każdą, najdalszą podróż J
  •  Trzeci nasz smar NOVA BIKE DRY LUBE WITH PTFE jest to smar dedykowany do off-roadu, zawiera bowiem bardzo dużą ilość PTFE. Jego głównym zadaniem jest zapobieganie przywierania do łańcucha piasku, błota oraz wody. PTFE posiada właściwości hydrofobowe oraz małą swobodną energię powierzchniową.
Początek strony